Motionera regelbundet

Motionera regelbundet

Det är jätteviktigt att motionera! Motionen förbättrar dina kolesterolvärden och medför många andra positiva effekter för kroppen.

Du måste inte bli en perfekt tränad fotbollsspelare i elitklass, det viktigaste är att du rör dig lite varje dag. Vardagsmotionen är viktig, ta trappan istället för hissen och gå till affären istället för att ta bilen. Du behöver cirka 30-45 minuter per dag för att må riktigt bra. Om du tycker det känns för mycket så kan du dela upp motionen i flera kortare pass. T.ex. en morgonpromenad till jobbet på 15 minuter och en promenad hem från jobbet på 15 minuter.

I början kommer du troligen bara att klara några minuter i taget. Men gör hellre lite och ofta än mycket och sällan. Det viktiga är att det faktiskt blir av och att du skaffar dig en vana. Om du inte tränar alls från början så kan du börja med att lugntpromenera 5 minuter bort från din bostad och sen gå tillbaka. Efter ett tag kommer du att orka utöka promenaden till 10 minuter bort och 10 minuter tillbaka.

Motion är beroendeframkallande och har du väl börjat motionera så kommer du att sakna det om du skulle sluta. Efter ett tag kan du säkerligen utöka promenaden, börja jogga sakta eller kanske lägga till lite styrketräning någon dag i veckan. Tänk så småningom på att du behöver flera olika typer av träning, t.ex. kondition, styrka, balans och rörlighet.