Ät vattenlösliga fibrer

Ät vattenlösliga fibrer

Det finns två sorters fibrer, de vattenlösliga och de som inte är vattenlösliga. Det finns inga fibrer alls i mat från djur (t.ex. mjölk, ägg, ost, kyckling, kött och fisk) men det finns gott om fibrer i mat från växtriket.

De vattenlösliga sänker blodkolesterolet genom att kapsla in kolesterolet i maten så att det transporteras ur kroppen via avföringen. De vattenlösliga fibrerna finns i frukt (t.ex. äpplen,och apelsiner), grönsaker (t.ex. bönor, ärtor, morötter) och säd(t.ex. havre och korn).

De fibrerna som inte är vattenlösliga håller igång tarmarna och hjälper kroppen ta hand om restprodukter. De icke vattenlösliga fibrerna finns i t.ex. vetekli, grönsaks- och fruktskal, säd, nötter och bönor.

Tips för att öka mängden vattenlösliga fibrer i maten:

- ät rejält med mer frukt och grönsaker varje dag
- undvik vitt bröd och ät istället fullkornsbröd
- ät havregrynsgröt till frukost
- byt ut godiset och kakorna mot snacks med mycket fibrer (t.ex. popcorn, grönsaker, torkad och färsk frukt)
- byt ut fiberlåga ingredienser mot fiberrika (byt t.ex. ut vitt mjöl mot fullkornsmjöl och byt vitt ris mot råris)