Ät fytokemikalier och antioxidanter

Ät fytokemikalier och antioxidanter

Fytokemikalier och antioxidanter är en del av växtrikets försvar mot sjukdomar och inkräktare. Det finns gott om dem i frukt och grönsaker. Allra mest finns det i de som är färggladast och ofta sitter en stor del i skalet. De bryts ner av värme så det är bäst att äta frukten och grönsakerna råa.

När omättade fettsyror bryts ner i kroppen bildas fria radikaler som förstör och skadar cellerna i kroppen. Detta kan i längden leda till att placket får lättare att fästa på insidan av blodkärlen. Antioxidanterna skyddar så att de fria radikalerna inte kan göra skada. Antioxidanterna får du i dig genom maten. Exempel på antioxidanter är C-vitamin (finns i t.ex. jordgubbar och citrusfrukter), E-vitamin (finns i t.ex. frön, nötter och fullkorn) samt betakaroten (som finns i t.ex. gula och gröna grönsaker).

Fytokemikalier är ämnen i växter som en del forskare tror kan förhindra sjukdomar och förbättra immunförsvaret. De finns ifrukt, grönsaker, nötter och fullkorn.

Tips för att öka mängden fytokemikalier och antioxidanter i maten:

- ät rejält med mer färsk frukt och grönsaker varje dag
- undvik vitt bröd och ät istället fullkornsbröd
- ät nötter som mellanmål.