Ät nyttigt – kostråd

Ät nyttigt - kostråd

Om du äter en ensidig och felbalanserad kost med mycket mättat fett, lite fibrer, lite (eller inga) frukt och grönsaker så innebär det en högre risk att drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar. För att hålla kroppen i bra form så är det viktigt att äta rätt.

För att förbättra dina kolesterolvärden så finns det några viktiga kostråd att följa. Du ska äta mycket vattenlösliga fibrer,fytokemikalier och antioxidanter. Dessa finns det gott om i frukt och grönsaker. Försök få i dig mycket frukt och grönsaker av olika färger, ju färggrannare de är desto mer nyttiga ämnen innehåller de. Du ska även vara uppmärksam på mängden fett och kolesterol samt vilken sorts fett du äter. Minska mängden transfett (finns i t.ex. kakor, kex och snacks) och mättat fett (finns t.ex. mjölkprodukter, kött, kokosfett och palmolja). Byt också ut det sämre fettet mot det nyttigare omättade fettet som finns i t.ex. oljor och fisk. Ät hellre flera små mål mat om dagen, än ett fåtal stora.

När du lägger om din kost kan du göra det stegvis. Börja med dina vanliga recept och gör om dem steg för steg. Lägg t.ex. till lite extra grönsaker i grytan, byt ut det vanliga riset mot råris och drick juice istället för läsk till maten. Nuförtiden finns det så kallade ”functional foods” som du kan använda istället för din vanliga mat. Det är mat som har ändrats för att t.ex. förbättra dina kolesterolvärden. Ett exempel på det är Becel, ett annorlunda smörgåsmargarin.

Ät vattenlösliga fibrer

Ät vattenlösliga fibrer

Det finns två sorters fibrer, de vattenlösliga och de som inte är vattenlösliga.

Läs mer...

Ät fytokemikalier och antioxidanter

Ät fytokemikalier och antioxidanter

Fytokemikalier och antioxidanter är en del av växtrikets försvar mot sjukdomar och inkräktare.

Läs mer...

Fett och kolesterol i kosten

Fett och kolesterol i kosten

Det finns tre enkla regler att följa...

Läs mer...